De uitdaging


De uitdaging


In mei 2017 staat Stichting Muziektheater Tilburg op de planken met een voorstelling over Marietje Kessels. Het verhaal van een van de oudste cold case van Nederland; de moord op het 11-jarige meisje in 1900. Een zaak die heel Tilburg kent en nog steeds bezig houdt.

Hoe genereren we met een lowbudget campagne zoveel mogelijk aandacht voor de voorstelling?

De oplossing


Om mensen betrokken te krijgen bij dit eeuwenoude verhaal moeten we het geheugen opfrissen. Wat gebeurde er rondom de verwijding en moord op Marietje. 
Om gebeurtenissen uit 1900 in het nu te plaatsen, haalden we het naar Facebook. 
Hier speelden we het eerste online toneelstuk (ooit). Elf toneelspelers kropen op Facebook in de rol van familie, vrienden en verdachten. Zij vertelden het verhaal op basis van gevonden stukken, boeken en verhalen vanuit hun oogpunt, op basis van het social script van Scheepens. Hoe reageerden de personages op elkaar en met het publiek? Het verhaal uit 1900 met de interactie, reacties en likes van 2016.

De oplossing


Om mensen betrokken te krijgen bij dit eeuwenoude verhaal moeten we het geheugen opfrissen. Wat gebeurde er rondom de verwijding en moord op Marietje. 
Om gebeurtenissen uit 1900 in het nu te plaatsen, haalden we het naar Facebook. 
Hier speelden we het eerste online toneelstuk (ooit). Elf toneelspelers kropen op Facebook in de rol van familie, vrienden en verdachten. Zij vertelden het verhaal op basis van gevonden stukken, boeken en verhalen vanuit hun oogpunt, op basis van het social script van Scheepens. Hoe reageerden de personages op elkaar en met het publiek? Het verhaal uit 1900 met de interactie, reacties en likes van 2016.

De campagne


Onze campagne bestond volledig op Facebook. Op www.moordhoek.nl verzamelden we de posts van het verhaal, zodat je het nu nog rustig na kan lezen. We stuurden persberichten naar verschillende media om zo het verhaal breder te verspreiden.
We hebben twee keer in de campagne gebruik gemaakt van sponsored posts om meer aandacht te vragen in de regio Tilburg voor het online toneelspel. Dit heeft tot meer websitebezoek geleid.

De campagne


Onze campagne bestond volledig op Facebook. Op www.moordhoek.nl verzamelden we de posts van het verhaal, zodat je het nu nog rustig na kan lezen. We stuurden persberichten naar verschillende media om zo het verhaal breder te verspreiden.
We hebben twee keer in de campagne gebruik gemaakt van sponsored posts om meer aandacht te vragen in de regio Tilburg voor het online toneelspel. Dit heeft tot meer websitebezoek geleid.

De resultaten


Van de voorstelling zijn tijdens en na de campagne honderden extra kaarten verkocht. En Tilburgenaren weten nu dat binnenkort dit toneelstuk gaat plaatsvinden.