De uitdaging


De uitdaging


Na 2 succesvolle edities van BrabantNacht is het tijd voor een uitbreiding van de campagne. De focus moet niet meer liggen op 1 moment, maar op een heel toerismeseizoen. De uitdaging is eigenlijk onveranderd: Noord-Brabant is een fantastische provincie en heeft heel veel te bieden. Maar waarom wordt Brabant nog niet platgelopen door toeristen?

De oplossing


De oplossing


Brabant is onlangs nog verkozen tot de ‘mooiste provincie van Nederland’. Maar het is ook een provincie die uitblinkt in bescheidenheid. En dat is zonde. Want er is veel moois om van te genieten en dat willen we delen met de niet-Brabander. Naast alle trekpleisters, is er echter één element dat Brabant écht uniek maakt: de Brabanders. Bevlogen, eerlijk, ambitieus en bovenal gastvrij. Samen met VisitBrabant bedacht Scheepens een campagne die aantoont waarom het meer dan de moeite waard is om Brabant te bezoeken:

Brabant is 24 uur per dag geopend natuurlijk. Maar met name de ‘open’ Brabander is wat de provincie en deze campagne uniek maakt. Hun eerlijke en bevlogen mening over de trekpleisters van de provincie, aangevuld met hun eigen tips verleiden potentiële toeristen om Brabant eens te bezoeken.

Visuele identiteit


Visuele identiteit


11 Brabantse topbestemmingen lanceerden op 2 juni inspirerende arrangementen voor de potentiële toeristen. Prachtige rondleidingen, kijkjes achter de schermen, heerlijk eten; iedere bestemming zet hun pluspunten maximaal in de etalage. Die arrangementen in combinatie met de Brabander is waar het om draait bij de visuele identiteit van Brabant is Open. Mensen staan centraal en zijn letterlijk omringd door al het moois dat Brabant te bieden heeft. En dat is voor iedere bestemming en voor ieder thema anders. Een flexibele beeldtaal dus, maar daardoor niet minder herkenbaar.

Influencers


Influencers


Niet alleen de Brabanders zijn open over de mooiste plekken in Brabant. Ook influencers uit Nederland, België en Duitsland hebben de 11 topbestemmingen bezocht en zijn daar rondgeleid door de locals van die bestemming. Zij deelden hun favoriete food hotspots, vertelden waar je het beste kunt winkelen voor de laatste trends en gaven allerlei tips voor de must-sees én de verborgen juweeltjes. De campagne draait op die openheid over de bestemmingen en arrangementen.

De ontmoetingen tussen de influencers en de Brabanders, de quotes van bezoekers, tips van locals; alles draagt bij aan Brabant is Open en promoot de provincie op een eerlijke manier vanuit bewoners en bezoekers.

Maar ook de gewone burger kreeg een rol in de campagne. Via diverse samenwerkingen met (inter)nationale media maakten zij kans om de nieuwe arrangementen als één van de eersten te ervaren. Zij ontdekten hoe open Brabant is en waren daar op hun beurt weer open over via diezelfde media. Hún beleving werd op die manier onderdeel van de campagne. Via een speciaal ontwikkeld Facebook-filter kan iedereen onderdeel worden van de campagne.

Content


Content


Dat alles content is, bewijst ook deze campagne. We vertellen het verhaal van Brabant niet vanuit VisitBrabant of de bestemmingen, maar vanuit de Brabander en de bezoekers van die bestemmingen. Zij beleven Brabant en zijn daar open over. Die quotes kunnen we niet van tevoren verzinnen, maar komen gaandeweg de campagne naar boven. Verslagen, foto’s, blogs, vlogs, quotes, meningen, ervaringen. Alles dat gedeeld wordt over Brabant is Open wordt bijgehouden. De pareltjes ervan worden onderdeel van de campagne door ze in het sausje van de visuele identiteit te dippen en weer de wereld in te sturen.

BrabantNacht kick-offvan de campagne


Met de lancering van de arrangementen was de derde editie van BrabantNacht de kick-off van de campagne Brabant is Open. Tijdens het netwerkevenement van VisitBrabant in het gloednieuwe safariresort van Beekse Bergen op 2 juni, lanceerden bijna 200 genodigden gezamenlijk de campagne die Brabant stevig op de kaart zet als shortstay-

destinatie. Ruim 600 gasten ontvingen een persoonlijke video als uitnodiging en beleefden hoe bijzonder en gastvrij onze provincie is tijdens een weekendje weg. Zij deelden hun ervaringen live via social media en inspireren ook de komende periode hun achterban met hun verhalen, video’s en foto’s over Brabant via (social)media en andere platformen met de hashtag #BrabantisOpen. Alle berichten die gedeeld werden via deze hashtag, werden opgevangen door het contentteam. Via Smarp (een online tool voor het delen van social content) werden de berichten eenvoudig deelbaar gemaakt voor een groot aantal geselecteerde ambassadeurs. Zij deelden op hun beurt de interessante beelden en quotes van bezoekers die open zijn over Brabant.

De RESULTATEN


De RESULTATEN


De campagne Brabant is Open loopt nog, dus de resultaten zijn ook ongoing. Op 3 juni, na de kick-off van de campagne, hebben we de eerste netten opgehaald en dat leverde onderstaande resultaten op.

Tot en met 3 juni:

6.590,210

Impressies paid media

Tot en met 3 juni:

3.763,816

Impressies owned en earned

Alleen op 2 en 3 juni

1.070

Twitter, LinkedIn, facebook, instagram