De uitdaging


De uitdaging


In het Elisabeth-Tweesteden ziekenhuis (ETZ) stond iets bijzonders te gebeuren; een nieuw centrum waar een geïntegreerde aanpak voor geboortezorg en kindergeneeskunde centraal staat. Family Centered and Integrated Care in vaktermen. Er was echter 1 probleem: hoe noem je zo’n centrum? Een plek waar geluk en ongeluk naast elkaar bestaan?

De aanpak


De aanpak


Hoewel we zelf ook al wat ervaring hebben met de onderwerpen, hebben we de uitdaging niet alleen opgepakt. ‘De beste reclame maak je samen’ zéggen we niet alleen, maar brengen we ook tot uitvoering. Ondanks de korte doorlooptijd, kozen we voor een aanpak waarin we verschillende sessies hebben gehouden met een aantal ervaringsdeskundigen. Kinderen, ouders en toekomstige ouders, maar ook kraamverzorgsters, verloskundigen, gynaecologen en kinderartsen hebben meegedacht.

In meerdere brainstorms keken we samen naar de concurrentie, associeerden we post-its vol met woorden en hoorden we veel belangrijke en inspirerende dingen. ‘Waar zijn de partners? Het hele gezin is belangrijk!’ zei Renée bijvoorbeeld. Of Justin van 16 die zei ‘Als mijn ouders rustig zijn, dan blijf ik zelf ook rustig.’

De oplossing


De oplossing


Alles bij elkaar leidde uiteindelijk tot het inzicht dat het niet alleen maar draait om de patiënt of cliënt, maar dat de hele familie en alle dierbaren belangrijk zijn. Families met kinderen die bijna volwassen zijn, families met kinderen die nog geboren moeten worden en alles daartussenin. Niet meer dan logisch, heet daarom het nieuwe moeder- en kindcentrum vanaf nu

Kort voor familie, en met een krachtige verwijzing naar Family Centered and Integrated Care. Fam is ook de perfecte naam om persoonlijk met cliënten en patiënten te communiceren. Fam kan je feliciteren met je eigen Fam, sterkte wensen, steunen of welkom heten. En of je Fam Jansen, Fam Ramos of Fam Amrani bent, bij Fam krijg je alle aandacht en de beste zorg toegespitst op jou en jouw familie.

Visuele identiteit


Visuele identiteit


Naast de naam, was er natuurlijk ook behoefte aan een visuele identiteit. Ook deze hebben we samen met de ervaringsdeskundigen ontwikkeld. Na sessies waarin we meerdere stijlen en uitingen presenteerden, kozen we samen voor dit logo en bijbehorende stijl.

Het logo maakt gebruik van herkenbare en vriendelijke typografie en is een uniek beeldmerk door de samensmelting van de letters die de geïntegreerde aanpak symboliseren en een geborgen gevoel weergeven. Het beeldmerk wordt ook gebruikt in de lopende zinnen die te maken zijn met de naam.

In de beeldtaal van Fam is er gekozen voor beelden die net even anders zijn dan je normaal ziet in de geboortezorg of kindergeneeskunde. Families staan centraal bij Fam, maar dat leidt als snel tot clichébeelden. Daarom kozen we ervoor om dierenfamilies te laten zien en zo de symboliek van gezinnen en families weer te geven.

Blik op de toekomst


Blik op de toekomst


Fam heeft een vliegende start gemaakt, maar dat wil niet zeggen dat we nu op de lauweren gaan rusten. De volgende stappen gaan snel volgen!


Marieke van Bommel-Bekker, Hoofd communicatie bij ETZ:

“We hebben heel fijn samengewerkt met Scheepens. Het was intensief: in een korte periode hebben we veel en snel geschakeld met elkaar. De ene keer om overkoepelend te sparren, de andere keer om op detailniveau de puntjes op de i te zetten. Dat ging tot op een niveau dat ik mezelf soms lastig begon te vinden, maar Scheepens wist goed om te gaan met de grote betrokkenheid van iedereen.”