Jij bent nodig.

Swinhove

DE UITDAGING

Het werven van personeel voor de zorg is niet eenvoudig. Met name het werven van verzorgenden vormt een grote uitdaging.

DE AANPAK

Door een brandkeysessie met de Swinhove Groep te houden kwamen we tot waardevolle inzichten. De zorg is namelijk bij uitstek een sector waarin waardering ontzettend belangrijk is. Het zijn juist de kleine dingen waardoor personeels/tijdsgebrek minder ruimte voor is. Een lach of een praatje met de bewoners vormt de basis van het leefplezier van onze bewoners.

DE OPLOSSING

Mensen aanspreken op hun zorghart. Enerzijds door het werven van personeel met een persoonlijke boodschap. Anderzijds door heel concreet te stellen dat mensen met een zorghart nodig zijn om de zorg beter te maken. Niet voor Swinhove Groep, niet voor henzelf, maar voor de bewoners. Want zij zijn degene die dat nodig hebben en zo ontzettend waarderen.

DE CAMPAGNE

Jij Bent Nodig. gaat over het aanspreken van het zorghart van mensen. We spelen in op herkenbaarheid en het gevoel dat de zorg omvattend maakt. Het gaat in deze campagne om verantwoordelijkheid nemen en het actief meedenken aan de toekomst van de zorg, maar bovenal ook om leefplezier van een bewoner in een informele setting. Dat leefplezier van de bewoners hebben we al leidraad gebruikt in de campagne. Het zijn namelijk juist die kleine dingen die de zorgen voor het leefplezier van de bewoners. Hierdoor creëren we een positief tegengeluid en zetten we de charme van de zorg centraal.

Twee richtingen

Binnen deze campagne hebben we twee richtingen gecreëerd zodat we de doelgroep zo optimaal konden bereiken. Eén richting waarbij we primair uitgegaan zijn van het verlenen van zorg. En één richting waarin we het leefplezier van de bewoners centraal hebben gezet.

VIDEORICHTING

In deze richting niet de zorgmedewerker centraal gezet, maar juist het leefplezier van de bewoners. Het zijn namelijk deze kleine ‘simpele’ dingen die het plezier van de bewoner zo kenmerken. Op dit moment (door het tekort) is er niet altijd tijd en oog voor het leefplezier van de bewoners. Daarom stellen we in deze richting; Jij bent nodig voor de lach van meneer Verhoeven, het dansje met mevrouw Baartmans of de praatjes van Hillie.

COPYRICHTING

In deze richting hebben letterlijk gaten laten vallen in de dag van de bewoners binnen Swinhove Groep. De personen uit de beoogde doelgroep die zijn of haar naam kon invullen in de uiting, was vanzelfsprekend de perfecte kandidaat.

A/B-test

Door middel van een A/B-test hebben we continu deze twee richtingen naast elkaar laten draaien. Op die manier konden we inzicht krijgen in de doelgroep en de boodschap continu updaten om zo de beoogde doelgroep optimaal te kunnen bereiken.

SOCIAL CHANNELS

De mediastrategie was een lokale campagne waarbij we zichtbaarheid wilde creëren in- en rondom Zwijndrecht. De doelgroep is erg actief op de kanalen Facebook en Instagram. Daarom is er voor gekozen om hen o.a. via deze kanalen te bereiken, wat bijdroeg aan de vele sollicitaties die daarop volgde.

RETARGETING

De campagne bestond uit meerdere contact-fases. De ontvangers die bij het eerste contactmoment geen engagement of conversie toonde met een van de advertenties benaderde we opnieuw middels remarketing.  De inhoud van de remarketing advertenties bevatte een persoonlijk en urgente boodschap. Dit om de ontvanger nu wel over de streep te trekken.

WEBSITE

Daarnaast hebben we een geheel nieuwe landingspagina voor de campagne gemaakt. Op deze website zijn we ook doorgegaan vanuit de A/B-test. Dat betekent dat we twee verschillende landingspagina’s naast elkaar hebben laten draaien. De persoon die vanuit de copy-only-uitingen converteerde, kwam vervolgens op een landingspagina terecht die in lijn lag met die richting. Dat geldt hetzelfde voor de persoon die de vanuit de videorichting naar de website ging; zij kregen een landingspagina die gebaseerd was op de videorichting.

HAH ADVERTENTIE

De copyrichting hebben we offline ingezet door een advertentie in het regionale nieuwsblad ‘De Kombinatie’ te plaatsen. Met ruim 31.000 oplagen heeft deze vorm van adverteren ook zijn vruchten afgeworpen in het werven van nieuw zorgpersoneel.

Resultaten

Middels de campagne hebben we de volgende resultaten gerealiseerd.

181
sollicitaties in 2 maanden tijd
37
sollicitaties op de functie van verzorgende
10
nieuwe verzorgende aangenomen
Cookie policy

Scheepens gebruikt cookies om bijvoorbeeld de website te verbeteren en te analyseren, voor social media en om ervoor te zorgen dat u relevante advertenties te zien krijgt. Als u meer wilt weten over deze cookies ga dan naar scheepens.nl/cookies. Bij akkoord op deze cookie policy geeft u Scheepens toestemming voor het gebruik van optimale cookies op onze websites. Klik op “Instellingen aanpassen” om uw voorkeuren te wijzigen.

Cookies accepteren Instellingen aanpassen