zet je
alcoholgebruik
op pauze

IKPAS

  • 1
    hoofdstuk 1
    positionering & logo
  • 2
    hoofdstuk 2
    Campagne 2018: kroeg & etentje
  • 3
    hoofdstuk 3
    Campagne 2019: glasbak & kassa
1
hoofdstuk 1
positionering & logo

de uitdaging

Stichting positieve leefstijl voert ieder jaar de campagne IkPas waarbij mensen 30 of 40 dagen geen alcohol drinken. Aan ons de vraag om voor zoveel mogelijk deelnemers te zorgen.

de aanpak

Er zitten dan ook weinig mensen te wachten op een belerende vinger die zegt dat je niet meer mag drinken. Daarom brachten we IkPas als een uitdaging die je met jezelf aangaat, voor een afgebakende periode.

de oplossing

Een bewustwordingscampagne met een heldere oproep. IkPas is een periode waarin je bewust géén alcohol drinkt. Niet stoppen, maar op pauze dus. Daarom: zet je alcoholgebruik op pauze.

LOGO


Er lag geen directe wens om het logo te veranderen, maar met de sterke positionering rondom ‘pauze’ gingen onze vingers toch jeuken. Op subtiele wijze verwerkten we het pauzeteken in het logo.

 

BADGES


IkPas is een uitdaging met jezelf. En om de deelnemers tijdens het ‘passen’ aan te moedigen en betrokken te houden, bedachten we een dashboard voor IkPas. Gedurende de IkPas-periode verdienen deelnemers verschillende badges en werden ze uitgedaagd om alle badges te verzamelen.

  • 1
    hoofdstuk 1
    positionering & logo
  • 2
    hoofdstuk 2
    Campagne 2018: kroeg & etentje
  • 3
    hoofdstuk 3
    Campagne 2019: glasbak & kassa
2
hoofdstuk 2
Campagne 2018: kroeg & etentje

Resultaten

In het eerste jaar waarin wij voor IkPas de campagne mochten verzorgen, was het doel ten minste hetzelfde aantal deelnemers te realiseren als het jaar daarvoor – toen draaide IkPas zelf de campagne. Via hun eigen kanalen en verschillende GGZ’s. Dat doel werd behaald, en met 11.503 geregistreerde deelnemers zelfs met een lichte stijging (+5,7%).

11.503
Deelnemers 2018
+5,7%
Deelnemers t.o.v. 2017
  • 1
    hoofdstuk 1
    positionering & logo
  • 2
    hoofdstuk 2
    Campagne 2018: kroeg & etentje
  • 3
    hoofdstuk 3
    Campagne 2019: glasbak & kassa
3
hoofdstuk 3
Campagne 2019: glasbak & kassa

In het tweede jaar bouwden we verder op ‘Zet je alcoholgebruik op pauze’. Dit keer met candid-video’s waarin we de doelgroep ondervroegen op plekken waar we hen op luchtige wijze konden confronteren met hun alcoholgebruik; de glasbak en de kassa.

Resultaten

Het tweede jaar was het doel ambitieus; minimaal een verdubbeling van het aantal geregistreerde deelnemers t.o.v. ons eerste jaar. De combinatie van een nieuw en opvallend concept, een extra campagneperiode op een moment dat goed matched met de boodschap (januari), extra mediadruk en continue optimalisaties werd dit doel ruimschoots gehaald: 34.629 unieke geregistreerde deelnemers.

34.628
Deelnemers 2019
+201%
Deelnemers t.o.v. 2018
Cookie policy

Scheepens gebruikt cookies om bijvoorbeeld de website te verbeteren en te analyseren, voor social media en om ervoor te zorgen dat u relevante advertenties te zien krijgt. Als u meer wilt weten over deze cookies ga dan naar scheepens.nl/cookies. Bij akkoord op deze cookie policy geeft u Scheepens toestemming voor het gebruik van optimale cookies op onze websites. Klik op “Instellingen aanpassen” om uw voorkeuren te wijzigen.

Cookies accepteren Instellingen aanpassen