zet je
alcoholgebruik
op pauze

IKPAS

  • 1
    hoofdstuk 1
    positionering & logo
  • 2
    2018
    Kroeg & etentje
  • 3
    2019
    Glasbak & kassa
  • 4
    2020
    Voordelen
1
hoofdstuk 1
positionering & logo

de uitdaging

Stichting positieve leefstijl voert ieder jaar de campagne IkPas waarbij mensen 30 of 40 dagen geen alcohol drinken. Aan ons de vraag om voor zoveel mogelijk deelnemers te zorgen.

de aanpak

Er zitten dan ook weinig mensen te wachten op een belerende vinger die zegt dat je niet meer mag drinken. Daarom brachten we IkPas als een uitdaging die je met jezelf aangaat, voor een afgebakende periode.

de oplossing

Een bewustwordingscampagne met een heldere oproep. IkPas is een periode waarin je bewust géén alcohol drinkt. Niet stoppen, maar op pauze dus. Daarom: zet je alcoholgebruik op pauze.

LOGO


Er lag geen directe wens om het logo te veranderen, maar met de sterke positionering rondom ‘pauze’ gingen onze vingers toch jeuken. Op subtiele wijze verwerkten we het pauzeteken in het logo.

 

BADGES


IkPas is een uitdaging met jezelf. En om de deelnemers tijdens het ‘passen’ aan te moedigen en betrokken te houden, bedachten we een dashboard voor IkPas. Gedurende de IkPas-periode verdienen deelnemers verschillende badges en werden ze uitgedaagd om alle badges te verzamelen.

  • 1
    hoofdstuk 1
    positionering & logo
  • 2
    2018
    Kroeg & etentje
  • 3
    2019
    Glasbak & kassa
  • 4
    2020
    Voordelen
2
2018
Kroeg & etentje

de campagne

Om mensen bewust te maken van hun mogelijke gewoontegedrag rond het drinken van alcohol, ontwikkelden we een crossmediale campagne waarin de oproep ‘Zet je alcoholgebruik op pauze’ centraal stond. In het eerste jaar verpakten we deze oproep in video’s met herkenbare situaties. De hoofdrolspelers worden geconfronteerd met alcohol, terwijl hij of zij net besloten hebben om niet te drinken. Wat volgde waren 3 slechte opties om van je drankje af te komen, gevolgd door de oplossing: zeg gewoon IkPas.

Resultaten

In het eerste jaar waarin wij voor IkPas de campagne mochten verzorgen, was het doel ten minste hetzelfde aantal deelnemers te realiseren als het jaar daarvoor – toen draaide IkPas zelf de campagne. Via hun eigen kanalen en verschillende GGZ’s. Dat doel werd behaald, en met 11.503 geregistreerde deelnemers zelfs met een lichte stijging (+5,7%).

11.503
Deelnemers 2018
+5,7%
Deelnemers t.o.v. 2017
DEZE CASE MAAKTEN WE SAMEN MET:
Scheepens logo
  • 1
    hoofdstuk 1
    positionering & logo
  • 2
    2018
    Kroeg & etentje
  • 3
    2019
    Glasbak & kassa
  • 4
    2020
    Voordelen
3
2019
Glasbak & kassa

In het tweede jaar bouwden we verder op ‘Zet je alcoholgebruik op pauze’. Dit keer met candid-video’s waarin we de doelgroep ondervroegen op plekken waar we hen op luchtige wijze konden confronteren met hun alcoholgebruik; de glasbak en de kassa.

Resultaten

Het tweede jaar was het doel ambitieus; minimaal een verdubbeling van het aantal geregistreerde deelnemers t.o.v. ons eerste jaar. De combinatie van een nieuw en opvallend concept, een extra campagneperiode op een moment dat goed matched met de boodschap (januari), extra mediadruk en continue optimalisaties werd dit doel ruimschoots gehaald: 34.629 unieke geregistreerde deelnemers.

34.628
Deelnemers 2019
+201%
Deelnemers t.o.v. 2018
DEZE CASE MAAKTEN WE SAMEN MET:
Scheepens logo
  • 1
    hoofdstuk 1
    positionering & logo
  • 2
    2018
    Kroeg & etentje
  • 3
    2019
    Glasbak & kassa
  • 4
    2020
    Voordelen
4
2020
Voordelen

DE AANPAK

Never change a winning team. Zou je zeggen. Toch kozen we dit jaar voor een andere aanpak. Waar we voorheen IkPas vooral neerzette als een uitdaging die je met jezelf aangaat, kozen we er dit jaar voor om de voordelen van je alcoholgebruik op pauze te gebruiken om mensen te overtuigen.

DE OPLOSSING

Je alcoholgebruik op pauze zetten biedt je veel voordelen. En dat zijn stuk voor stuk eigenlijk redenen om het te doen. Een simpele opsomming van die redenen zou creatief gezien heel flauw worden. En daarmee dus ook niet effectief. Daarom gebruikten we de kunst van het overdrijven. We omarmden de clichés en overdreven de voordelen lichtelijk en voorzagen ze van een dikke knipoog.

De voordelen van ikpas

Er wordt ieder jaar onderzoek gedaan onder de deelnemers van IkPas. Ook over de voordelen die de alcoholvrije periode met zich meebrengt worden vragen gesteld. Uit de onderzoeksresultaten hebben we 6 voordelen gehaald om te gebruiken in de campagne voor IkPas 2020. 

het concept

Je alcoholgebruik op pauze biedt voordelen. Maar om het op z’n Cruijffiaans te zeggen: “ieder voordeel heb z’n nadeel.” In de campagne stond daarom een gezin centraal, waarvan de man des huizes meedoet aan IkPas. Hij geniet de voordelen van IkPas, zijn gezin ‘geniet’ mee.

de campagne

De campagnevideo is, bewust, modulair opgebouwd. Alle voordelen komen aan bod in losse scènes. Die scènes combineerden we in korte video’s voor de online campagne. Omdat we niet precies wisten welke combinaties van voordelen het beste zouden werken, maakten we alle mogelijke combinaties om mee te testen in de online campagne.

Zo haakten we zowel rond de uitzending van de Nationale Blaastest in met een IkPas TVC, als rond de uitzending van 2Doc: Roes. Bij de premiere van laatstgenoemde bij Eye in Amsterdam haakten we in met Facebook ads, net als rond de uitzending van Pauw - waarin deze documentaire werd besproken. Zochten mensen op DryJanuary? Dan waren we daar met search ads die leidde naar de IkPas-website. Zochten mensen naar het 0.020 café in Amsterdam? Idem dito. Vrijwel niemand die ook maar enigszins nadacht om het alcoholgebruik even te pauzeren - om welke reden dan ook - kon de boodschap van IkPas ontwijken. In-schrij-ven!

PR

De laatste jaren merken we niet alleen een stijging in de aanmeldingen voor IkPas, ook de aandacht van de pers is groeiende. In geschreven media én op tv wordt er volop aandacht besteed aan het onderwerp én aan IkPas.

Resultaten

Een van de belangrijkste doelstellingen voor de IkPas-campagne is ieder jaar zoveel mogelijk deelnemers werven. Voor 2020 (januari en maart samen) hadden we ons doel gezet op 50.000 deelnemers. De januari-campagne telde er alleen al 41.466 - een stijging van 75% ten opzichte van de januari-periode in 2019. Allemaal nieuwe deelnemers - die 2019 ook niet in de maart-campagne hadden deelgenomen. Een fijn resultaat natuurlijk, vooral als je het afzet tegen het échte resultaat: de laatste onderzoeken tonen aan dat het alcoholgebruik van januari-deelnemers een half jaar na IkPas 22% lager ligt dan voor de actie. Talking about gedragsverandering…!

75%
stijging t.o.v. vorig jaar
22%
minder alcoholgebruik onder deelnemers
DIT MAAKTEN WE SAMEN MET:
Scheepens logo
Martijn Planken
Mede-initiator en campagneleider bij IkPas

“Nadat wij onze campagne eigenhandig hebben opgezet en de mogelijkheid kregen om een reclamebureau in te huren, is er veel veranderd. De 3 jaar dat wij nu werken met Scheepens voelt alsof ons team is uitgebreid met aantal creatieve collega’s. De samenwerking gaat verder dan wat belletjes of mailwisselingen. Betrokkenheid bij ons onderwerp en gedeelde passie voor wat we samen allemaal kunnen realiseren, dragen bij aan mooie campagneresultaten.”

Cookie policy

Scheepens gebruikt cookies om bijvoorbeeld de website te verbeteren en te analyseren, voor social media en om ervoor te zorgen dat u relevante advertenties te zien krijgt. Als u meer wilt weten over deze cookies ga dan naar scheepens.nl/cookies. Bij akkoord op deze cookie policy geeft u Scheepens toestemming voor het gebruik van optimale cookies op onze websites. Klik op “Instellingen aanpassen” om uw voorkeuren te wijzigen.

Cookies accepteren Instellingen aanpassen