10 jaar
creatieve
campagnes

roze maandag

  • 1
    hoofdstuk 1
    Gayvillage
  • 2
    hoofdstuk 2
    Barbie
  • 3
    hoofdstuk 3
    gayday! gayday!
1
hoofdstuk 1
Gayvillage

De uitdaging

Genereer aandacht voor Roze Maandag. Met een achtergrond van succesvolle campagnes ligt de lat steeds hoger.

De oplossing

Gay Village. Een gated community exclusief voor homo’s, lesbiennes en transgenders. Veilig en afgesloten van de boze buitenwereld leven tussen je gelijken. Een hoax van formaat, opgepikt door nationale en internationale media.

Resultaten

De reacties wisselden van toon tussen „Bombarderen als alle huizen verkocht zijn” en „Dat heeft Nederland toch niet nodig”. Een paar dagen was de acceptatie van homo’s het onderwerp van gesprek. Zoals een expert op dit gebied zei „Deze campagne heeft Nederland een spiegel voorgehouden”. En aan de reflectie te zien, moeten we nog veel meer van dit soort campagnes maken.

  • 1
    hoofdstuk 1
    Gayvillage
  • 2
    hoofdstuk 2
    Barbie
  • 3
    hoofdstuk 3
    gayday! gayday!
2
hoofdstuk 2
Barbie

De uitdaging

Net als in alle andere jaren waarin Scheepens de communicatie voor dit unieke evenement verzorgde, was de briefing simpel: bezorg Roze Maandag veel aandacht.

de oplossing

In 2012 zijn een tiental speciaal ontwikkelde Barbie poppen de boegbeelden van Roze Maandag. Niet stereotype hetero Barbie & Ken, maar onder andere Leernicht Leo en Diva Destiny.

...

Naast posters zijn er een aantal extra middelen ontwikkeld, waaronder een aantal grote Barbie dozen. Die stonden op verschillende plekken, zodat potentiële bezoekers erin konden gaan staan om een foto te nemen en die vervolgens te delen.

de campagne

Resultaten

De avatars van de Roze Maandag Barbie poppen werden veelvuldig gebruikt en men stond in de rij voor een foto in een van de Barbie dozen. Uiteindelijk bleek ook Roze Maandag weer de best bezochte dag van de Tilburgse Kermis.

  • 1
    hoofdstuk 1
    Gayvillage
  • 2
    hoofdstuk 2
    Barbie
  • 3
    hoofdstuk 3
    gayday! gayday!
3
hoofdstuk 3
gayday! gayday!

de uitdaging

Roze Maandag is al jaren een begrip en onlosmakelijk verbonden aan de Tilburgse Kermis. En Scheepens hoort bij Roze Maandag zoals 36 kostuumwissels bij een Cher-concert.

...

De opdracht was hetzelfde als de 5 jaren ervoor: laat Nederland weten dat Roze Maandag eraan komt!

DE OPLOSSING

1 dag per jaar oordelen we niet over elkaar en geven we iedereen de ruimte om zichzelf te zijn. Gayday! Gayday! Een campagne over alle media heen waarin we Nederland waarschuwen voor de aankomende roze invasie.

Lekker over de top en gebouwd op pure liefde en heel veel uren. Met stopmotion films en guerrilla acties met roze speelgoedsoldaatjes, posters en ballonnen. Op de dag zelf gebruikten mensen de speciale app en maakten ze foto’s met een standaard roze filter via „InstaGay”.

Resultaten

De invasie begon vanaf het moment dat de viral video online ging. Met ruim 12.000 views werden de tongen goed los gemaakt. De campagne is veel gedeeld op Facebook en de paginalikes zijn gestegen van 2000 naar ruim 6000. De app is veelvuldig gedownload en het belangrijkste: Roze Maandag was topdruk dankzij 300.000 roze infanteristen / bezoekers. Kortom: invasie geslaagd.

Cookie policy

Scheepens gebruikt cookies om bijvoorbeeld de website te verbeteren en te analyseren, voor social media en om ervoor te zorgen dat u relevante advertenties te zien krijgt. Als u meer wilt weten over deze cookies ga dan naar scheepens.nl/cookies. Bij akkoord op deze cookie policy geeft u Scheepens toestemming voor het gebruik van optimale cookies op onze websites. Klik op “Instellingen aanpassen” om uw voorkeuren te wijzigen.

Cookies accepteren Instellingen aanpassen