zet je
alcoholgebruik
op pauze

IKPAS

  • 1
    hoofdstuk 1
    positionering & logo
  • 2
    2018
    Kroeg & etentje
  • 3
    2019
    Glasbak & kassa
1
hoofdstuk 1
positionering & logo

de uitdaging

Stichting positieve leefstijl voert ieder jaar de campagne IkPas waarbij mensen 30 of 40 dagen geen alcohol drinken. Aan ons de vraag om voor zoveel mogelijk deelnemers te zorgen.

de aanpak

Er zitten dan ook weinig mensen te wachten op een belerende vinger die zegt dat je niet meer mag drinken. Daarom brachten we IkPas als een uitdaging die je met jezelf aangaat, voor een afgebakende periode.

de oplossing

Een bewustwordingscampagne met een heldere oproep. IkPas is een periode waarin je bewust géén alcohol drinkt. Niet stoppen, maar op pauze dus. Daarom: zet je alcoholgebruik op pauze.

LOGO


Er lag geen directe wens om het logo te veranderen, maar met de sterke positionering rondom ‘pauze’ gingen onze vingers toch jeuken. Op subtiele wijze verwerkten we het pauzeteken in het logo.

 

BADGES


IkPas is een uitdaging met jezelf. En om de deelnemers tijdens het ‘passen’ aan te moedigen en betrokken te houden, bedachten we een dashboard voor IkPas. Gedurende de IkPas-periode verdienen deelnemers verschillende badges en werden ze uitgedaagd om alle badges te verzamelen.

  • 1
    hoofdstuk 1
    positionering & logo
  • 2
    2018
    Kroeg & etentje
  • 3
    2019
    Glasbak & kassa
2
2018
Kroeg & etentje

de campagne

Om mensen bewust te maken van hun mogelijke gewoontegedrag rond het drinken van alcohol, ontwikkelden we een crossmediale campagne waarin de oproep ‘Zet je alcoholgebruik op pauze’ centraal stond. In het eerste jaar verpakten we deze oproep in video’s met herkenbare situaties. De hoofdrolspelers worden geconfronteerd met alcohol, terwijl hij of zij net besloten hebben om niet te drinken. Wat volgde waren 3 slechte opties om van je drankje af te komen, gevolgd door de oplossing: zeg gewoon IkPas.

Resultaten

In het eerste jaar waarin wij voor IkPas de campagne mochten verzorgen, was het doel ten minste hetzelfde aantal deelnemers te realiseren als het jaar daarvoor – toen draaide IkPas zelf de campagne. Via hun eigen kanalen en verschillende GGZ’s. Dat doel werd behaald, en met 11.503 geregistreerde deelnemers zelfs met een lichte stijging (+5,7%).

11.503
Deelnemers 2018
+5,7%
Deelnemers t.o.v. 2017
DEZE CASE MAAKTEN WE SAMEN MET:
Scheepens logo
  • 1
    hoofdstuk 1
    positionering & logo
  • 2
    2018
    Kroeg & etentje
  • 3
    2019
    Glasbak & kassa
3
2019
Glasbak & kassa

In het tweede jaar bouwden we verder op ‘Zet je alcoholgebruik op pauze’. Dit keer met candid-video’s waarin we de doelgroep ondervroegen op plekken waar we hen op luchtige wijze konden confronteren met hun alcoholgebruik; de glasbak en de kassa.

Resultaten

Het tweede jaar was het doel ambitieus; minimaal een verdubbeling van het aantal geregistreerde deelnemers t.o.v. ons eerste jaar. De combinatie van een nieuw en opvallend concept, een extra campagneperiode op een moment dat goed matched met de boodschap (januari), extra mediadruk en continue optimalisaties werd dit doel ruimschoots gehaald: 34.629 unieke geregistreerde deelnemers.

34.628
Deelnemers 2019
+201%
Deelnemers t.o.v. 2018
DEZE CASE MAAKTEN WE SAMEN MET:
Scheepens logo
Martijn Planken
Mede-initiator en campagneleider bij IkPas

“Nadat wij onze campagne eigenhandig hebben opgezet en de mogelijkheid kregen om een reclamebureau in te huren, is er veel veranderd. De 3 jaar dat wij nu werken met Scheepens voelt alsof ons team is uitgebreid met aantal creatieve collega’s. De samenwerking gaat verder dan wat belletjes of mailwisselingen. Betrokkenheid bij ons onderwerp en gedeelde passie voor wat we samen allemaal kunnen realiseren, dragen bij aan mooie campagneresultaten.”

 

 

Your creative agency since '73

 

Cookie policy

Scheepens gebruikt cookies om bijvoorbeeld de website te verbeteren en te analyseren, voor social media en om ervoor te zorgen dat u relevante advertenties te zien krijgt. Als u meer wilt weten over deze cookies ga dan naar scheepens.nl/cookies. Bij akkoord op deze cookie policy geeft u Scheepens toestemming voor het gebruik van optimale cookies op onze websites. Klik op “Instellingen aanpassen” om uw voorkeuren te wijzigen.

Cookies accepteren Instellingen aanpassen