20 jaar
goed
bekeken

KIJKWIJZER

DE UITDAGING

Waarschijnlijk ken je ze wel; de iconen aan het begin van een film of serie die je vertellen of er bijvoorbeeld geweld voorkomt in de beelden die je gaat zien. Die iconen komen er niet vanzelf. Het NICAM heeft als doel audiovisuele content te voorzien van leeftijdsadviezen en inhoudsinformatie en doet dat al 20 jaar onder de noemer ‘Kijkwijzer’. Vraag aan ons was dan ook: hoe blijven we werken aan het imago van Kijkwijzer én laten we aan het grote publiek zien en voelen dat Kijkwijzer al 20 jaar bestaat en nog steeds ‘fris, eigentijds én relevant’ is?

DE AANPAK

20 jaar Kijkwijzer betekent ook 20 jaar aan televisie en bioscoop. En aangezien Kijkwijzer ook van deze tijd is, horen daar tegenwoordig ook Netflix, NPO Start, Videoland en andere video-on-demand-diensten bij. Een mooie bibliotheek aan iconische beelden - van vroeger tot aan nu - om iets mee te doen dus. We bedachten een aanpak die op slimme wijze laat zien dat Kijkwijzer 20 jaar bestaat en ook direct duidelijk maakt in welke wereld Kijkwijzer opereert.

DE OPLOSSING

Kinderen hebben een creatieve geest. Daarom doken we in hun belevingswereld en maakten we we 5 iconische films en series na. Met gebruik van kinderspeelgoed en verschillende knutselmaterialen nemen we de kijker mee in de scènes en laten hen door de ogen van kinderen kijken. Van Jurassic Park tot Squid Game, van de jaren 90 tot aan nu, van televisie tot aan Netflix: de diversiteit aan scènes laat zien met welke iconen Kijkwijzer kijkadvies geeft en op welke schermen ze actief zijn. Letterlijk en figuurlijk een iconische commercial!

HANDCRAFTED

Alle scènes zijn volledig met de hand gemaakt. Niet alleen speelgoed werd gebruikt om de werelden van de films en series te creëren, als je goed kijkt ontdek je ook nog andere zaken. Zoals penselen die pilaren van een hek vormen, een vloerkleed dat dient als grasveld en rubberen handschoenen die een overall worden.

Ook de geluidseffecten die je hoort zijn ‘handcrafted’. Zo hoor je bijvoorbeeld de dochter van de animator bij ‘Annemaria Koekkoek’!

De commercial is te zien op verschillende schermen. In het jubileumjaar mét het 20-jaar-logo, daarna met het algemene logo.

DIT PROJECT MAAKTEN WE SAMEN MET
Scheepens logo

 

 

Your creative agency since '73

 

Cookie policy

Scheepens gebruikt cookies om bijvoorbeeld de website te verbeteren en te analyseren, voor social media en om ervoor te zorgen dat u relevante advertenties te zien krijgt. Als u meer wilt weten over deze cookies ga dan naar scheepens.nl/cookies. Bij akkoord op deze cookie policy geeft u Scheepens toestemming voor het gebruik van optimale cookies op onze websites. Klik op “Instellingen aanpassen” om uw voorkeuren te wijzigen.

Cookies accepteren Instellingen aanpassen