Brabant
gaat
voor nul

Provincie Noord-Brabant

  • 1
    Hoofdstuk 1
    Jouw actie telt
  • 2
    Hoofdstuk 2
    Vervlogen dromen
1
Hoofdstuk 1
Jouw actie telt

Het speelveld

Provincie Noord-Brabant werkt samen met partners aan de verkeersveiligheid in Brabant. Met verschillende gemeenten, politie, Veilig Verkeer Nederland en ANWB wordt er gewerkt aan bijvoorbeeld een goede infrastructuur en handhaving. Maar daarmee is niet alles opgelost natuurlijk. Want het gedrag en de rol van de verkeersdeelnemer heeft een grote invloed op de verkeersveiligheid. 90% van de verkeersongevallen wordt veroorzaakt door menselijk gedrag.

De uitdaging

De afgelopen jaren hebben uitgewezen dat verkeersveiligheid een hoge plek op de agenda verdient. In het Brabants Verkeersveiligheidsplan zijn acht thema’s benoemd waarop de komende jaar de focus op moet liggen om zo de verkeersveiligheid te verbeteren. De missie; Brabant gaat voor NUL verkeersslachtoffers. Een groot doel, wat we alleen kunnen bereiken als we allemaal ons steentje bijdragen.

De oplossing

Wat dat steentje is, hebben we heel inzichtelijk gemaakt in het concept en de eerste zichtbaarheidscampagne. ‘Jouw actie telt’ geeft de verkeersdeelnemers handelingsperspectief. Acties van Brabanders die het verkeer veiliger maken staan centraal. Want hoe klein of groot ook, ze dragen allemaal bij aan het grotere doel.

Positieve campagne

‘Jouw actie telt’ is ook de basis voor de eerste zichtbaarheidscampagne. In onder andere outdoor uitingen, online video’s en pushmeldingen op Flitsmeister kwamen verkeersdeelnemers in Brabant in aanraking met de boodschap. De campagne gaat niet uit van het negatieve of zwaait met een belerend vingertje, maar toont juist de kleine en grote acties die als goed voorbeeld dienen. Ook de acties die veel mensen bewust of onbewust nu al goed doen, licht de campagne uit. Bij wijze van schouderklop én herinnering.

Getallen staan centraal

De NUL staat centraal. Niet alleen in het logo, maar in het hele project. In alle dingen die we vragen van verkeersdeelnemers, zitten ook cijfers verwerkt. En die cijfers geven direct een handelingsperspectief en koppelen die handeling - door het gebruik van een cijfer - ook aan het grote doel. Het zijn kleine stapjes die bijdragen aan een groter doel. Voor de Brabander, maar ook voor de partners. Want ook hun acties helpen om de optelsom te maken; Brabant gaat voor NUL verkeersslachtoffers.

DRIE keer kijken voor je oversteekt, tot TIEN tellen als je wordt afgesneden of TWEE fietslampjes aanzetten in het donker; de voorbeelden gaan steeds uit van een getal en leggen zo het verband met de afzender; Brabant gaat voor NUL verkeersslachtoffers.

  • 1
    Hoofdstuk 1
    Jouw actie telt
  • 2
    Hoofdstuk 2
    Vervlogen dromen
2
Hoofdstuk 2
Vervlogen dromen

de uitdaging

Ondanks alle inspanningen op het gebied van verkeersveiligheid blijft het aantal slachtoffers te hoog. Alleen al in Brabant kwamen er in 2024 114 mensen om in het verkeer. En elk slachtoffer is er één te veel. De schade gaat verder dan alleen het verlies van een mensenleven: het zijn honderden dromen die nooit zijn uitgekomen. Nabestaanden blijven achter met een lege stoel aan de eettafel, van hun vader, moeder, zoon, dochter of partner die op een dag niet meer thuiskwam. Een seconde afleiding op de telefoon kan zomaar de laatste seconde zijn van een heel leven vol dromen. Daarom ontwikkelden we een campagne die iedere verkeersdeelnemer aanmoedigt om bewuster deel te nemen aan het verkeer.

de CAMPAGNE

Met de campagne 'Vervlogen Dromen' geven we geluid aan de dromen van verkeersslachtoffers die het zelf niet meer kunnen vertellen. In samenwerking met Spoken Word-artiest 'Dichtwater' creëerden we een ingrijpende video die de vervlogen dromen van verschillende slachtoffers centraal stelt. Naast het voelbaar maken van de leegte die de slachtoffers achterlaten, sluit de video ook af met de duidelijke en hoopvolle boodschap voor verkeersdeelnemers: jouw actie telt. Want een veiliger verkeer begint bij jezelf. Een seconde meer of minder aandacht op de weg kan het verschil maken tussen leven of dood.

114 lege stoelen

De keuze voor de setting van de video komt niet uit de lucht vallen. Er staan 114 lege stoelen opgesteld. Elk symbool voor een van de dodelijke slachtoffers uit Brabant. Een paar zelfs broers of zussen van elkaar. De lege stoelen zijn het meteen het decor waar Dichtwater zijn Spoken Word performt, waarin hij de dromen uitspreekt die zij zelf niet meer kunnen vertellen.

LANDINGSPAGINA

 

Op de campagnepagina staan openhartige verhalen van nabestaanden, die hun overleden zoon of dochter een gezicht geven. Ook ontwikkelden we samen met Shiftgedrag een korte vragenlijst waarmee verkeersdeelnemers hun intentie kunnen vastleggen om veiliger gedrag te vertonen in het verkeer. Zo blijft het niet alleen bij aandacht voor het probleem, maar wordt ook een concrete actie gevraagd van iedere verkeersdeelnemer. 

NATIONALE HERDENKING VERKEERSSLACHTOFFERS

Jaarlijks organiseert Vereniging Verkeersslachtoffers een herdenking voor alle slachtoffers in het verkeer in Nederland. Het thema van dit jaar werd eveneens ‘Vervlogen dromen’. De campagnevideo kreeg een plek tijdens de kickoff van het evenement. Ook stonden er schildersezels met A0 posters van een aantal slachtoffers met daarop een quote over hun vervlogen droom. Deze zijn gemaakt in nauwe samenwerking met een aantal betrokken nabestaanden.

 

 

Your creative agency since '73

 

Cookie policy

Scheepens gebruikt cookies om bijvoorbeeld de website te verbeteren en te analyseren, voor social media en om ervoor te zorgen dat u relevante advertenties te zien krijgt. Als u meer wilt weten over deze cookies ga dan naar scheepens.nl/cookies. Bij akkoord op deze cookie policy geeft u Scheepens toestemming voor het gebruik van optimale cookies op onze websites. Klik op “Instellingen aanpassen” om uw voorkeuren te wijzigen.

Cookies accepteren Instellingen aanpassen