-
1Hoofdstuk 1Jouw actie telt
-
2Hoofdstuk 2Vervlogen dromen
Het speelveld
De uitdaging
De oplossing
CONNECT. People with actions.
CREATE. A campaign for safer traffic.
CAMPAIGN. For a safe province.
Positieve campagne
‘Jouw actie telt’ is ook de basis voor de eerste zichtbaarheidscampagne. In onder andere outdoor uitingen, online video’s en pushmeldingen op Flitsmeister kwamen verkeersdeelnemers in Brabant in aanraking met de boodschap. De campagne gaat niet uit van het negatieve of zwaait met een belerend vingertje, maar toont juist de kleine en grote acties die als goed voorbeeld dienen. Ook de acties die veel mensen bewust of onbewust nu al goed doen, licht de campagne uit. Bij wijze van schouderklop én herinnering.
Getallen staan centraal
De NUL staat centraal. Niet alleen in het logo, maar in het hele project. In alle dingen die we vragen van verkeersdeelnemers, zitten ook cijfers verwerkt. En die cijfers geven direct een handelingsperspectief en koppelen die handeling - door het gebruik van een cijfer - ook aan het grote doel. Het zijn kleine stapjes die bijdragen aan een groter doel. Voor de Brabander, maar ook voor de partners. Want ook hun acties helpen om de optelsom te maken; Brabant gaat voor NUL verkeersslachtoffers.
DRIE keer kijken voor je oversteekt, tot TIEN tellen als je wordt afgesneden of TWEE fietslampjes aanzetten in het donker; de voorbeelden gaan steeds uit van een getal en leggen zo het verband met de afzender; Brabant gaat voor NUL verkeersslachtoffers.
de uitdaging
de CAMPAGNE
114 lege stoelen
De keuze voor de setting van de video komt niet uit de lucht vallen. Er staan 114 lege stoelen opgesteld. Elk symbool voor een van de dodelijke slachtoffers uit Brabant. Een paar zelfs broers of zussen van elkaar. De lege stoelen zijn het meteen het decor waar Dichtwater zijn Spoken Word performt, waarin hij de dromen uitspreekt die zij zelf niet meer kunnen vertellen.
LANDINGSPAGINA
Op de campagnepagina staan openhartige verhalen van nabestaanden, die hun overleden zoon of dochter een gezicht geven. Ook ontwikkelden we samen met Shiftgedrag een korte vragenlijst waarmee verkeersdeelnemers hun intentie kunnen vastleggen om veiliger gedrag te vertonen in het verkeer. Zo blijft het niet alleen bij aandacht voor het probleem, maar wordt ook een concrete actie gevraagd van iedere verkeersdeelnemer.
NATIONALE HERDENKING VERKEERSSLACHTOFFERS
Jaarlijks organiseert Vereniging Verkeersslachtoffers een herdenking voor alle slachtoffers in het verkeer in Nederland. Het thema van dit jaar werd eveneens ‘Vervlogen dromen’. De campagnevideo kreeg een plek tijdens de kickoff van het evenement. Ook stonden er schildersezels met A0 posters van een aantal slachtoffers met daarop een quote over hun vervlogen droom. Deze zijn gemaakt in nauwe samenwerking met een aantal betrokken nabestaanden.
CONNECT. With relatives.
CREATE. An impactful video.
CAMPAIGN. For a safer province.
SAMENWERKEN?
Your creative agency since '73